OFERTA PORADNI NA ROK SZKOLNY 2023/2024
1. Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz emocjonalnych dzieci i młodzieży połączonej z ustaleniem form pomocy i zaleceniami postdiagnostycznymi, w sprawach:
- związanych z rozpoznaniem niepełnosprawności dla dzieci niewidzących, słabowidzących, niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, zautyzmem, zespołem Aspergera, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, niedostosowanych społecznie;
- związanych z rozpoznaniem stanu zdrowia, który znacznie utrudnia bądź uniemożliwia uczęszczanie do szkoły;
- możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej
- odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego
- spełniania obowiązku przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem i obowiązku szkolnego i nauki poza szkołą
- zwolnienia ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami lub z autyzmem z nauki drugiego języka obcego
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia
- specyficznych trudności w uczeniu się
- udzielania zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki
- przyjęcia ucznia szkoły podstawowej do oddziału przysposabiającego do pracy
- pierwszeństwa w przyjęciu do szkoły ponadpodstawowej ucznia z problemami zdrowotnymi ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia
- udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
- objęcia dziecka, ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce oświatowej
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia
- innych związanych z kształceniem i wychowaniem dziecka
2. Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna na terenie poradni jest udzielana w formie:
- terapii psychologicznej,
- psychoterapii,
- terapii rodzin,
- zajęć korekcyjno – kompensacyjnych,
- terapii ręki,
- terapii pedagogicznej,
- indywidualnego doradztwa zawodowego,
- pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- konsultacji i porad psychologicznych, pedagogicznych i logopedycznych ,
- interwencji kryzysowej - oddziaływań krótkoterminowych, koncentrujących się na zjawiskach, które mogą mieć wpływ na równowagę emocjonalną. Jest formą wielu, w tym systemowych oddziaływań z wykorzystaniem zasobów osoby będącej w kryzysie, rodziny, grupy i środowiska lokalnego, w tym instytucji pomocowych. Celem jest odzyskanie równowagi wewnętrznej, poczucia sprawczości, rozwiązania problemu stanowiących podłoże doświadczenia kryzysowego,
- zajęć rozwijających kompetencje wychowawcze – „Szkoła dla rodziców i wychowawców”,
- terapii logopedycznej dzieci i młodzieży z różnymi wadami wymowy i zaburzeniami komunikacji językowej,
- konsultacji dla rodziców dzieci z zaburzeniami mowy,
- udzielaniu rodzicom porad i instruktaży dotyczących sposobów, metod, technik pracy z dziećmi oraz proponowanie materiałów ćwiczeniowych i fachowej literatury,
- pomocy dla cudzoziemców lub powracających z zagranicy - wsparcie formie:
- diagnozy neutralnej kulturowo, z uwzględnieniem wielokulturowości i wielojęzyczności (diagnoza psychologiczna/psychometryczna, diagnoza logopedyczna/umiejętności komunikacyjnych, diagnoza pedagogiczna - w szczególności związana z analizą różnic programowych w związku ze zmianą systemów edukacyjnych;
- porad, konsultacji, zajęć logopedycznych, terapii pedagogicznej, psychoterapii, zajęć ukierunkowanych na rozwój kompetencji społecznych oraz interwencji kryzysowej.
Bezpośrednia pomoc psychologiczno-pedagogiczna na terenie przedszkoli, szkół i placówek jest udzielana w formie:
- warsztatów dla dzieci i młodzieży,
- wykładów i prelekcji dla rodziców,
- prowadzeniu mediacji;
- interwencji kryzysowej;
- porad i konsultacji;
- działalności informacyjno-szkoleniowej.
3. Wspomaganie szkół, przedszkoli i placówek oraz realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna na terenie poradni jest udzielana w formie:
- grup wsparcia:
- grupy wsparcia dla psychologów i pedagogów szkolnych,
- grupy wsparcia dla logopedów,
- grupy wsparcia dla pedagogów specjalnych oraz nauczycieli współorganizujących proces kształcenia.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna na terenie przedszkoli, szkół i placówek jest udzielana w formie:
- badań przesiewowych w celu rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, w tym rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u ucznia klas I – III;
- badań przesiewowych mowy w przedszkolach;
- grupowych zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego, w tym dla uczniów kończących dany etap edukacyjny;
- planowaniu i organizowaniu zajęć służących rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- prowadzeniu mediacji;
- interwencji kryzysowej;
- działalności informacyjno-szkoleniowej;
- warsztatów, wykładów i prelekcji.